BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, November 13, 2009

AKTIVITI 3 : TUGASAN 3 : LAPORAN KOLOKIUM

LAPORAN 1

MENINGKATKAN PENGUASAAN PELAJAR TINGKATAN 4 TERHADAP KEMAHIRAN TULISAN JAWI MELALUI SLOT “5 MINIT BERSAMA TULISAN JAWI” SEMASA PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Pembentang:

Siti Imzahwana Abu Naim dan Nurul Hafizah Che mat

PERNYATAAN MASALAH

  • Untuk mengkaji masalah tahap penguasaan kemahiran tulisan jawi di kalangan pelajar islam Tingkatan 4 di salah sebuah sekolah menengah di Petaling Jaya.

METODOLOGI

  • Meningkatkan penguasaan pelajar Tingkatan 4 terhadap proses kemahiran tulisan jawi semasa P & P dijalankan
  • Meningkatkan penguasaan pelajar terhadap ejaan tulisan jawi yang terkini
  • Mengubah persepsi negative pelajar terhadap tulisan jawi
  • Mengetahui faktor-faktor sebahagian pelajar Tingkatan 4 di sekolah terbabit tidak tahu menulis dan membaca jawi

PENGUMPULAN DAN PENGANALISISAN DATA

  • Pengumpulan data dijalankan melalui 4 cara iaitu:

o Pemerhatian

Pemerhatian dijalankan semasa P & P. ketka ini guru dapat melihat samada pelajar menunjukkan minat atau tidak

o Temubual

Temubual dibuat dengan setiap pelajar tentang pandangan dan reaksi mereka terhadap kaedah yang telah digunakan

o Latihan

Setiap kali selepas sesi '5 minit bersama tulisan jawi' diadakan latihan bagi memantapkan lagi penguasaan pelajar terhadap tulisan jawi

o Ujian

Ujian pula dilakukan untuk mengukur kefahaman pelajar tentang apa yang dipelajari dan melihat samada kaedah yang digunakan oleh guru berkesan atau tidak

IMPLIKASI KAJIAN

  • Melalui kajian yang telah dijalankan implikasi kajian terhadap pelajar adalah pelajar mula menunjukkan minat terhadap pembelajaran menggunakan tulisan jawi. Pelajar juga sudah pandai mengeja dan membaca tulisan jawi. Di samping itu, secara tidak langsung guru dapat mengurangkan tanggapan negative pelajar tentang tulisan jawi.

FAEDAH YANG DIPEROLEHI

  • Melalui kajian yang telah dijalankan kita dapat mengetahui faktor-faktor yang menyebabkan pelajar kurang berminat terhadap tulisan jawi. Maka sebagai guru kita perlu menyemai rasa cinta terhadap tulisan jawi di kalangan pelajar sebagai contoh dengan menggalakkan pelajar mengeja lirik lagu yang telah ditulis dengan tulisan jawi. Selain itu, pelajar juga menukarkan tulisan rumi yang terdapat pada keratan akhbar kepada tulisan jawi

KEKUATAN DAN KELEMAHAN

  • Kekuatan kaedah ini adalah aktiviti yang dijalankan dapat menarik minat pelajar untuk belajar mengeja/membaca jawi. Walaupun dijalankan dalam masa yang singkat tetapi pelajar suka menjalankan aktiviti di dalam kelas. Tetapi jika setiap kali kelas melakukan aktiviti yang sama pelajar mungkin akan bosan.

PENAMBAHBAIKAN

  • Selain dari mengeja lirik lagu, ajak pelajar menyanyikan lagu tersebut. Ini dapat menambahkan sedikit kelainan dalam pengajaran.


LAPORAN 2

MENINGKATKAN PENGLIBATAN AKTIF PELAJAR SEMASA PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (P & P) MELALUI KAEDAH PERMAINAN DI DALAM KELAS 4 DEDIKASI SMK BANDAR RINCHING.

Pembentang:

Nor Zira Shafie dan Norbahariah Baharin

PERNYATAAN MASALAH

  • Untuk mengkaji punca kurang penglibatan pelajar di dalam kelas dan lemah dan kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis

METODOLOGI

  • Pelajar akan lebih aktif dalam P & P
  • Pelajar lebih berani dan berkeyakinan untuk memberi pendapat atau jawpan apabila disoal di dalam kelas
  • Pelajar dapat mengurangkan rasa malu bertanya terhadap isi pengajaran yang tidak difahami
  • Pelajar dapat memperkembangkan dan mengaplikasikan kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis dalam pembelajaran

PENGUMPULAN DAN PENGANALISISAN DATA

  • Permainan yang digunakan adalah bola hikmah, dam ular dan permainan dart. Bagi permainan bola hikmah, muzik dimainkan da kemudian apabila muzik tamat pelajar yang terakhir memegang bola akan menjawab soalan. Untuk dam ular pula, wakil kumpulan membaling dadu dan di setiap petak mengandungi soalan. Bagi permainan dart pula, wakil akan membaling bola dart dan mata yang diperolehi akan mewakili markah jika berjaya menjawab soalan
  • Pengumpulan data menggunakan 5 cara iaitu:

o Pre –test

- Ujian Setara 2 Tingkatan 4

o Pemerhatian

- Semasa sesi pengajaran dan pembelajaran

- Semasa sesi permainan

o Temubual

- Selepas ketiga-tiga permainan selesai

o Soal selidik

- 35 soalan diedarkan

- Julat markah 0-5 (sangat tidak setuju- sangat setuju)

- Soalan merangkumi sikap pelajar semasa p & p, kekuatan dan kelemahan kaedah permainan

o Post-test

- Ujian Penilaian akhir

IMPLIKASI KAJIAN

  • Kaedah permainan dapat meningkatkan penglibatan aktif pelajar semasa sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Kaedah yang berpusatkan pelajar akan lebih membantu meningkatkan keyakinan pelajar selain dapat mengembangkan kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis.

FAEDAH YANG DIPEROLEHI

  • Melalui kajian yang telah dijalankan dapat dibuktikan bahawa melalui kaedah permainan dapat menarik minat pelajar untuk terlibat secara aktif dalam proses pembelajaran di dalam kelas. Oleh itu, guru perlu mengadakan lebih banyak aktiviti yang melibatkan pelajar di dalam kelas dengan menyelitkan pembelajaran.

KEKUATAN DAN KELEMAHAN

  • Kaedah yang digunakan bagus kerana banyak aktiviti/permainan yang dijalankan di dalam kelas. Ini dapat mengurangkan rasa bosan pelajar dan menarik minat mereka. Tetapi dikhuatiri pelajar tidak nampak isi pengajaran yang ingin disampaikan oleh guru di dalam permainan tersebut kerana terlalu fokus dengan permainan.

PENAMBAHBAIKAN

  • Diharap guru dapat menerangkan kepada pelajar bagaimana yang dikatakan berfikir secara kritis dan kreatif kerana jika pelajar faham pembelajaran akan menjadi lebih mudah

0 comments: