BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, November 7, 2009

TUGASAN KELAS : Nota

KONSEP DAN MODEL KAJIAN TINDAKAN

KONSEP

McNiff (1988) mentafsirkan kajian tindakan sebagai satu pendekatan bagi memperbaiki atau meningkatkan kualiti pendidikan melalui perubahan dengan menggalakkan guru-guru menjadi lebih sedar tentang amalan mereka sendiri,

Somekh (1989) menyatakan kajian tindakan sebagai satu kajian terhadap situasi sosial yang melibatkan peserta dalam situasi sosial itu sendiri sebagai pengkaji dengan niat untuk memperbaiki kualiti amalan masing-masing.

Menurut Kemmis dan Mctaggart (1998),kajian tindakan merupakan suatu kajian yang berbentuk inkuiri refleksi kendiri yang dilakukan oleh peserta dalam situasi sosial itu sendiri seperti guru dan pendidik sebagai penyelidik melalui tindakan praktik mereka sendiri yang bertujuan untuk membaiki atau meningkatkan kualiti amalan masing-masing, disamping meningkatkan kefahaman mereka tentang amalan itu serta situasi di mana amalan itu dilakukan.

Proses-proses yang terlibat dalam kajian tindakan ialah mereflek, merancang, melaksana dan memerhati. Keempat-empat proses ini akan bergerak dalam satu kitaran yang berterusan.

MODEL

1. Systems Model of Action-Research Process



Lewin's description of the process of change involves three steps:

Unfreezing: Faced with a dilemma or disconfirmation, the individual or group becomes aware of a need to change.

Changing: The situation is diagnosed and new models of behavior are explored and tested

Refreezing: Application of new behavior is evaluated, and if reinforcing, adopted.

2. Simple Action Research Model (from MacIsaac, 1995)



Stephen Kemmis has developed a simple model of the cyclical nature of the typical action research process.  Each cycle has four steps: plan, act, observe, reflect.

3. Detailed Action Research Model (adapted from Susman 1983)



Gerald Susman (1983) gives a somewhat more elaborate listing.  He distinguishes five phases to be conducted within each research cycle.  Initially, a problem is identified and data is collected for a more detailed diagnosis.  This is followed by a collective postulation of several possible solutions, from which a single plan of action emerges and is implemented.  Data on the results of the intervention are collected and analyzed, and the findings are interpreted in light of how successful the action has been.  At this point, the problem is re-assessed and the process begins another cycle.  This process continues until the problem is resolved.

0 comments: